Monday, May 7, 2012

Waktu itu

Hello Assalamualaikum ;)
Tibe2 rasa tangan ni nak menaip..
Tapi sebelum saya teruskan, saya nak kongsi satu ayat Alquran ni dlm surah Al-baqarah ayat 164 leh semak kat alquran anda, dlm ayat ini Allah suruh kite berFikir dan berfikir n terus berfikir tentang ape.? Tentang kekuasaanNya Subhanallah lihat saja ape yang ada dekat sekeliling kita, ataupun contoh yang pling dekat dengan kita sendiri tubuh "Badan" kita ni tiada sapa yang mampun mencipta selain Allah.. Subhanallah.. so kita ni jgn lah nak sombong sangat dengan Allah lgi2 bab solat ni jgn lah Tinggal oK dan sentiasa lah melakukan kebaikan manjauhi segala larangan..;)
hehee cewah dah mcm imam muda lah pulak :D
"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan (pada) pertukaran malam dan siang dan (pada) kapal-kapal yang di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfa`at kepada manusia demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Ia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang, demikian juga (pada) peredharan angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan ke esaan Allah, kekuasaanNya, kebijaksanaanNya, dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran".  (Al Baqarah: 164)


Tadi tu jaz intro je, nak cri pahala lah kata kan hehee... k k kita sambung balik ape yang saya nak ceritakan sebenarnya.. Emm sedar xsedar rupanya Sem 2 sudah menutup tirainya pada tanggal 30April2012 yang lalu hehee mcm hari bersejarah lah pulak.. Ape2 pun sebanarnya saya nak share something kat kowg yang  mana saya rasa benda ni sangat Berharga Bin Bermakna.. kami dalam kos DSB atau lebih detail lgi Diploma Seni Bina ni ada satu core subjek ni Design namanya, dan subjek ni lah yang paling Memeningkan, Memenatkan, n Menyeronokkan.! WOw.! cam tu pulak hehe.. serius memang seronok subjek design ni rupanye mula2 tu mmg lah agak Memeningkan bila nak start design tu.. tpi bila dah dapat hasilnya.. WOw Osem.!! hehee...  
Lepas ni saya nak kongsi step2 mcm mane nak start mendesign rumah ni tpi sikit je na, first sekali kita kene tengok dulu site plan dia so Masa awal2 tu ktowg dibawa oleh lect kami ke satu tmpt ni, tempat tu boleh tahan lah sbb kawasan tasik kan mmg syok lah,  kat situ lah ktowg kene kumpulkan data2 yang diperlukan sbagai contoh, pokok2 yg ade kat situ ade berape, kwasn kat situ berbukit ke tak, arah anginya pula mcm ne, matahari dari mana n mcm2 lagi lah senang cerita mengkaji n meneroka Tapak site tu...
So selepas dah dpt semua data2 tu, time untuk present board A1 kat lect pulak ;) contoh mcm group saya punya board ni bahagian Site Condition hehee..
Lepas Step prtama tu selesai seterunya pula ialah Design Idea.. hah.! kat Step sinilah yang agak Memeningkan, Memenatkan, n tpi MenyeronokKan.!! hehe.. kat sini lah ktowg kene perah semua Idea ktowg n menetukan segalanya berkenaan dengan kedudukan bilik, ruang tamu, n sebagainya lah, bile tgk saya punye board ni xder lah gempak sangat kan biasa je..
n kat sebelah n bawah ni pulak ada 2 board berkenaan dgn View: work space dan antara dua tu satu board tu agk xberapa menarik tu yg tunjuk kecik je n satu lagi ni pula "agak" menarik (yer kot) hehe.. :P
K lah habis untuk Board n sekarang saya nak tunjukkan kowg model yg sangat comel ni hehe..
Alhamdulillah saya dapt siapkan model ni dalam masa 2minggu xsilap saya lah.. n hrga satu model ni emmm.. dirahsiakan..:P



Yang pasti dalam byk2 benda yang saya buat kat atas tu benda yang paling saya suka ialah bila time nak buat model ni, mmg syok buat benda alah ni n dalam otw buat model ni lah mcm2 kita akan dapat belajar dan antaranya mengajar saya untuk berkorban Masa n Wang huhuu.. serta yang paling utama sekali ialah Menguji tahap kesabaran saya, yerlah nak dapat hasil yg baik mestilah kene hadapi kesusahannya dahulu tak begitu..hehee..
Dan Gambar yang terakhir tu pulak saya nak menujuk pandangan sudut dari luar ke dalam, hah.. nampak tu ada orang lagi tu, kereta pun ade dan yang paling comel dalam tu pulak ialah Pondok wakaf.. cuba kowg tgk comelkan, kecik pulak tu.. hehee :D
Emmm.. oleh sebab masa 2minggu tu agak singkat untuk nak siapkan model ni so saya ambil keputusan untuk membatalkan perancangan awal saya untuk melatak lampu LED di dalam n diluar rumah untuk nampk lebih cantik dan menarik :'(
Apa pun saya sangat Bersyukur kerara dapat menyiapkan dengan baik dan Alhamdulillah sangat2 berpuas hati dengan design dan kerja saya ni walau xseberapa sangat pun.. Mungkin mmber2 saya punya lagi cantik n menarik dari saya.. so kalo kowg berminat untuk nak tengok model2 lain leh ar singgah kat Page FB ktowg ni >>>  http://www.facebook.com/DSB2011/photos <<< kat situ kowg leh tengok lebih banyak lagi design2 n model selain saya punya dan jgn lupa untuk LIKE k n kalo berminat lagi leh ar pergi kat BLog ktowg pula >>> http://architecture-polimas.blogspot.com/ <<< hehee..;)
OK lah Rasanya cukup sampai sini je kot nnti ade Masa, Waktu n Time saya sharing2 lagi ok ;) Segala yang baik itu dtng dri Allah yg lemah itu datang dari dri saya sendiri akhir kalam
Wabillahitaufiq Walhidayah Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarakatuh..
May Allah bless us ;)
  



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...